مسئولیت پذیری، اولین راز موفقیت

فهرست مطالب

آیا ‌می‌دانید مسئولیت پذیری، خط ویژه رسیدن به موفقیت است؟ موفقیت ثمره تفکر صحیح و رفتار هوشمندانه است. مسئولیت پذیری به عنوان اولین و موثرترین عامل موفقیت شناخته شده است. یکی از عادات موثر مدیران و کارآفرینان برتر پذیرش بی چون و چرای وضعیت موجود ‌می‌باشد. انجام وظایف، پذیرش خطاها و تلاش برای رسیدن به نتیجه مطلوب از آثار پذیرش وظایفی هستند که منجر به موفقیت افراد ‌می‌شوند.

در واقع افراد بدون احساس مسئولیت در قبال وظایف خویش، موفقیت چندانی کسب نخواهند کرد. دکتر میثم شکری ساز کارآفرین برتر، موفقیت خویش را در پذیرش مسئولیت زندگی و کسب و کار ‌می‌داند. کارآفرینان موفق به این نکته واقف اند که تغییر شرایط و رسیدن به جایگاه مطلوب در گرو پذیرش وظایف ‌می‌باشد. به عبارتی دیگر فرد پس از آنکه خود را مسئول زندگی خویش بداند، از بهانه گیری و سرزنش دیگران دست ‌می‌کشد.

 

مسئولیت پذیری رمز مانگاری در کسب وکارهاست

 

مسئولیت پذیری به چه معنا است؟

مسئولیت پذیری یکی از ویژگی‌های شخصیتی حائز اهمیت در زندگی مطلوب محسوب می‌شود. این ویژگی یک تعهد درونی انسانی در قبال وظایف معین ‌است که نتیجه مطلوبی برای فرد به همراه دارد. پذیرش وظایف تنها به زمینه کاری محدود نمی‌شود. بلکه تمام جنبه‌های زندگی مانند تحصیل، زندگی مشترک، روابط اجتماع و... را در برمی‌گیرد.

پذیرش مسئولیت در امور کاری سبب پیشرفت امور و بهبود وضعیت می‌گردد. چه بسیارند افرادی که به واسطه پذیرش تمام و کمال وظایف معین، به موفقیت رسیده اند. این صفت منحصر بفرد با تمرین و تکرار به صورت یک عادت ویژه در افراد نمایان می‌شود. موفقیت و کسب نتایج مطلوب بدون پذیرش وظایف خود، امری غیر ممکن تلقی می‌شود.

 

مسئولیت پذیری شاهراه موفقیت

رسیدن به موفقیت در امور مختلف در گرو مسئولیت پذیری افراد ‌است. مدیر یک مجموعه با پذیرش کامل وظایف خویش در پیشبرد اهداف مجموعه تلاش می‌کند. این فرد بدون سهل انگاری وظایف خویش را انجام ‌می‌دهد و در صورت بروز مشکل و اشتباه، آن را می‌پذیرد. در واقع موفقیت در امور کاری شامل پذیرش وظایف، پذیرش مسائل و مشکلات و یافتن راه حل برای رفع مشکل ‌می‌باشد.

صفت بارز مسئولیت پذیری در افراد، سبب تلاش بیشتر، انرژی بیشتر، استدلال بهتر و در نتیجه موفقیت ‌می‌گردد. کارمندی را تصور کنید، با دقت بالا وظایف خویش را انجام می‌دهد. این کارمند پس از مدتی سبب جلب اعتماد همکاران و مدیران میگردد. کارمند مذکور به دلیل عملکرد عالی، ترفیع رتبه می‌گیرد و به موفقیت‌های روزافزون دست ‌می‌یابد؛ بنابراین اولین شرط رسیدن به موفقیت، پذیرش وظایف محول شده ‌می‌باشد.

 

میثم شکری ساز یک کارآفرن مسئولیت پذیر است

 

دکتر میثم شکری ساز: مسئولیت پذیری ویژگی بارز کارآفرینان

طبق نظر و عملکرد دکتر میثم شکری ساز، مسئولیت پذیری، شجاعت، فروتنی و ترسیم اهداف ویژگی‌های کارآفرینان برتر ‌می‌باشند. مسئولیت پذیری کارآفرینان در مسائل کاری با سایر افراد، تفاوتهایی دارد. فرد کارآفرین خود رئیس تمام امور است و باید به عنوان یک رئیس عملکرد خویش را ساماندهی نماید.

موفقیت کسب و کارهای کارآفرینی تحت تاثیر پذیرش وظایف توسط منابع انسانی و مدیر مجموعه ‌می‌باشد. کارآفرینان به علت ساختارشکنی مسائل و مشکلات بسیاری خواهند داشت. کارآفرینی که مسئولیت تمام امور را برعهده خویش بداند در راستای رفع مشکلات و بهبود وضعیت تلاش می‌کند.

در حالی که کارآفرین بی مسئولیت، منتظر تلاش دیگران برای رفع مشکلات است؛ بنابراین کارآفرین موفق کسی است که علاوه بر تعیین وظایف خویش، وظیفه رسیدگی به وضعیت در اوقات مختلف را ‌می‌پذیرد.

 

اهمیت مسئولیت پذیری در موفقیت

الفبای رسیدن به موفقیت، درک صفت مسئولیت پذیری و اجرای آن به نحو احسن است. براستی پذیرش مسئولیت چه نقشی در موفقیت دارد؟ موفقیت نتیجه فعالیت صحیح و تلاش قابل توجه ‌می‌باشد. فردی که مسئولیت اعمال خویش را بپذیرد، در صدد رفع مشکلات پیش آمده تلاش می‌کند. این فرد با رفع مشکلات، قدم در راه موفقیت نهاده است. در حالی که فرد بی مسئولیت با کوچکترین مشکلات، از موضع خویش عقب نشینی می‌کند.

پذیرش مسئولیت شالوده و بنیاد موفقیت محسوب می‌شود. در واقع، استعداد، تلاش و آموزش در کنار پذیرش مسئولیت معنا دارند. فرد با استعدادی را تصور کنید که به مسؤلیت‌های خویش بی اعتنا است، این فرد در راستای رسیدن به موفقیت تلاشی نکرده است. یا فردی که در زمینه ی متفرقه تلاش بی وقفه ‌می‌کند نتایج مطلوبی کسب نخواهد کرد.

 

بهانه گیری و سرزنش دیگران، نقطه مقابل پذیرش مسئولیت

موفقیت ثمره ی تلاش بی‌وقفه در حوزه مسئولیت‌های معین ‌می‌باشد. برخی افراد با بهانه تراشی و مقصر دانستن دیگران، از فعالیت صحیح باز ‌می‌مانند. عدم مسئولیت پذیری فرد، موجب بهانه تراشی به جای تلاش برای یافتن راه حل و رسیدن به موفقیت ‌می‌گردد. برخی افراد با مقصر کردن دیگران، سعی در بهبود اوضاع دارند. غافل از اینکه کلید حل مسائل مربوط به آنها پذیرش مسئولیت وضعیت ‌می‌باشد.

فرد مسئولیت پذیر الفاظی مانند نمی‌توانم، غیرممکن است، نمی‌شود، تقصیر توست یا وقت نداشتم را استفاده نمی‌کنند. لغات مذکور بار معنایی منفی دارند و ناشی از درک نادرست مسئولیت توسط افراد ‌می‌باشند. مدیری که رویای رسیدن به اهداف والا را دارد برای انجام مسئولیت‌های معین، بهانه تراشی نمی‌کند.

 

مسئولیت پذیری رمز موفقیت در کارآفرینی

 

راه‌های تقویت و پذیرش مسئولیت

راه‌های افزایش مسئولیت پذیری افراد برای دستیابی به موفقیت در زمینه‌های مختلف شامل موارد ذیل ‌می‌باشند.

 

پذیرش وضعیت

تعیین مقصر و بهانه گیری، هیچ تغییری در وضعیت ایجاد نمی‌کند؛ بنابراین فرد به منظور تغییر شرایط، وضعیت را بی چون و چرا ‌می‌پذیرد. این اقدام، گا‌می‌بزرگ در اتخاذ تصمیم‌های بزرگ و رفتارهای صحیح ‌می‌باشد.

 

درک جایگاه خویش

فرد با درک صحیح جایگاه خود در مجموعه‌ها، وظایف و ویژگی‌های خود را بهتر ‌می‌شناسد.

 

تعیین اهداف واضح

بدون هدف واضح نمی‌توان تعریف صحیحی از مسئولیت‌های فردی داشت. در واقع هدف تعیین کننده مسئولیت‌های فرد در راستای رسیدن به موفقیت ‌می‌باشد.

 

برنامه ریزی

تنظیم و اجرای گام به گام برنامه ای مناسب از لیست وظایف و فعالیت‌های لازم، پذیرش مسئولیت افراد را تقویت می‌کند.

 

تداوم و استقامت

رها کردن امور به صورت ناتمام، با مسئولیت پذیری مغایرت دارد. فرد ثابت قدم و با انگیزه در راه رسیدن به اهداف، کوتاه نمی‌آید.

 

سخن آخر

روابط اجتماعی مؤثر، وضعیت مالی مطلوب و وضعیت شغلی مناسب از آثار پذیرش مسئولیت توسط افراد ‌است. دستیابی موفقیت‌های مذکور بدون پذیرش مسئولیت و تلاش غیرممکن ‌است. کارآفرین بزرگ دکتر شکری ساز با درک اهمیت مسئولیت، در سخنرانی‌ها بر اهمیت مسئولیت پذیری در کنترل اوضاع و رسیدن به موفقیت تأکید می‌کنند. مسئولیت سبب تعهد و سپس عمل می‌گردد؛ بنابراین عمل بدون شناخت مسئولیت، راه رسیدن به موفقیت را دشوار می‌کند.

 

سوالات متداول

میزان مسئولیت پذیری کارآفرینان چقدر است؟

با توجه به فعالیت کارآفرینان بزرگی چون دکتر میثم شکری ساز، در‌می‌یابیم آنان مسئولیت صفر تا صد کارآفرینی را پذیرفته اند.

چرا موفقیت به پذیرش مسئولیت بستگی دارد؟

پذیرش مسئولیت به معنی پذیرش وضعیت و انجام امور مناسب برای تغییر اوضاع است؛ به عبارت دیگر، درک مسئولیت پذیری سبب درک وظایف مربوطه و رسیدن به هدف می‌گردد.

پذیرش مسئولیت به موفقیت در چه حوزه ای محدود می‌شود؟

موفقیت در تمام امور زندگی نیازمند پذیرش مسئولیت‌های مربوط به آنها ‌می‌باشد. یک دانش آموز، یک مادر، یک کارآفرین و یک کارمند برای رسیدن به موفقیت، پیش از هر اقدا‌می‌باید مسئولیت پذیر باشند.

چگونه مسئولیت پذیر شویم؟
تقسیم بندی وظایف و انجام هر وظیفه در زمان معین، پذیرش مسئولیت را افزایش می‌دهد. از اتلاف وقت در امور بی اهمیت به طور جدی پرهیز شود.

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها